Temppukoulu

Marsun temppukoulu 1: Herkkuautomaatti
Temppukoulun tavoitteena on parantaa marsun ja omistajan suhdetta sekä saada marsu luottamaan ihmiseen ja tekemään pyynnöstä (lahjomalla) erilaisia temppuja. Temppukoulun ensimmäiset osat voivat tuntua liian helpoilta sellaisten marsujen omistajista, joiden lemmikit ovat kesyjä ja ottavat runsaasti ja rohkeasti kontaktia ihmiseen. Kuten tiedämme, on paljon marsuja jotka ovat ujoja, arkoja tai herkästi säikkyviä. Otamme huomioon siis kaikenlaiset luonteet.
Ensimmäisessä osassa opetetaan marsulle, että ihmisen läsnäolo ja kädet ovat ehdottomasti positiivinen asia. Tarkoitus on askel kerrallaan opettaa marsulle ja ihmiselle positiivisen vahvisteen käyttö ja merkkiääni herkkujen avulla ja käyttää niitä temppujen opettamisessa. Etenemme hyvin hi-taas-ti ja todella pienillä askelilla. Lähtötilanteessa oletetaan, että marsu uskaltaa syödä herkkuja ihmisen läsnä ollessa.
Opeta marsusi ottamaan sormistasi pikkuruisia herkkupaloja sellaisessa ympäristössä, jossa haluat marsua opettaa tekemään temppuja. Tähän sopii parhaiten kovat herkut, esimerkiksi porkkananpalat, pelletit, hernelastut jne. Pienellä tarkoitetaan siis oikeasti pientä palaa, jossa marsun treeniaika ei mene pääasiassa syömiseen, vaan herkku on pian suussa, pian pureskeltu ja pian vatsassa, jotta marsu haluaa tehdä uudestaan jotain sellaista, josta se saa palkkion. Eli porkkananpalan koko max. 0,5 cm kuutio, hernelastun pala, pelleteistä tai pikku herkuista joku sellainen, jota marsu ei normaalisti saa ja maistuu hyvältä. Pienissä paloissa on myöskin se tarkoitus, ettei vatsa täyty pelkistä herkuista liikaa. Hernelastut esimerkiksi eivät suuressa määrin ole kovin hyvä vatsantäyte marsulle. Tosin koulutushetki on lyhyt, joten herkkupala voi olla mitä tahansa.
Sopiva opettelupaikka on lattialla ja tärkeintä olisi huolehtia opetettavalle marsulle “työrauha”, eli koko lauma ei voi olla samaan aikaan paikalla vaatimassa herkkuja. Näin marsu oppii, että tässä kohtaa ja tällä tavalla on se hetki, jolloin ihmisen kanssa kontaktissa tehdään jotain poikkeuksellisen kivaa. Tämän ensimmäisen kotitehtävän ensimmäiset kerrat voi tehdä myös sylissä koulutuspaikalla istuen, jos syli on marsun mielestä mukava, turvallinen ja rento paikka. Siirry kuitenkin tekemään tehtävä lattialle ensimmäisten herkkutestien jälkeen.
Kotitehtävän päätavoite on nyt selvittää se oman marsun suurin herkku. Pitääkö marsusi sittenkin enemmän pienestä salaatin palasta? Uppoaako persilja, lanttu, nauris… Omistajan täytyy myös selvittää mikä herkuista on sellainen, jota haluaa itse käyttää kouluttaessa. Pienten palkkioiden pilkkominen voi olla jonkun mielestä työlästä, persiljasta ei ehkä saa niin pientä palaa että olisi käytännöllinen ja punajuuren jälkeen sormet eivät näytä kouluttajalta…
Treeniaika per kerta on aina hyvin lyhyt. Yleisesti opettaessa toistoja ei kannata tehdä liian pitkään, koska marsu menettää mielenkiintonsa. Jos omistajalla riittää intoa, niin mielummin vaikka pari lyhyttä kertaa päivässä kuin pitkään kerrallansa.
Treenikerta voi olla kerran päivässä. Jos omistajalla on aikaa, treenikerran voi tehdä vaikka kaksi kertaa päivässä. Treeniä ei tarvitse tehdä joka päivä, mutta välipäiviä treeneissä ei kannata olla kovin montaa. Merkitse kalenteriin tai osta itsellesi vihko, jonne merkitset aina tehdyt treenipäivä ja muutama sana kuinka treeni on onnistunut.

Kotitehtävä 1
Aloitamme siis hyvin helposta tehtävästä, joka ei vielä ole varsinaista temppujen opettelua, mutta tämä on opetuksessa se tärkein asia nyt ja tulevaisuudessa: rauhallinen ja positiivinen hetki sinun ja lemmikkisi välillä. Tässä vaiheessa luodaan perusta oppimiselle ja eläimen kanssa vietetylle ajalle. Siirry marsun kanssa treenialueelle ja anna herkkupaloja max. 5 min ajan. Odota makupalojen välissä sen verran, että marsulla on suu tyhjä ja se selkeästi hakee kontaktia ja toivoo uutta herkkua. Luo itsellesi kiireetön ajatusmaailma ja rauhallinen olo. Tässä vaiheessa ihminen on vain herkkuautomaatti ilman, että eläin olettaa joutuvansa tekemään mitään herkkunsa eteen. Vie aina herkku marsun nenän eteen, ettei se opi harhailemaan ympäriinsä herkkua etsien. Emme halua opettaa marsulle vielä tässä vaiheessa kovin omatoimista herkkujen etsimistä koulutustilanteessa. Toista herkkuhetki marsusi kanssa 10 kertaa.
Pui-pui-pui ja herkkuja syömään
______________________________________________________________________________________________________________________
Marsun temppukoulu 2: Äänimerkki on hyvä asia
Toisessa osassa opetetaan marsulle, että ihminen ei sittenkään ole pelkkä herkkuautomaatti, vaan herkkujen syöttämisen ohessa tapahtuu jotain. Etenemme tässä temppukoulussa e-rit-täin hi-taas-ti ja todella pienillä askelilla. Tärkeää on muistaa marsun olevan saaliseläin ja luontaisesti säikky. Ensimmäisessä osassa selvitimme mikä herkku on marsulle eniten mieleen ja opettelimme mikä on hyvä herkun koko ja harjoituspaikka.
Nyt aloitamme merkkiäänen eli naksuttimen käytön herkkua antaessa. Tarkoitus on merkkiäänellä auttaa marsua tulevaisuudessa oivaltamaan että teki oikein. Merkkiäänen käyttö on täsmällisempää kuin namin käyttö, koska merkkiäänen voi antaa juuri sillä hetkellä, kun eläin tekee toivotulla tavalla, vaikka oma käsi ei olisi juuri nenän edessä herkkupalan kanssa. Herkkupalan voi jatkossa antaa merkkiäänen jälkeen. Merkkiäänen ja herkun yhdistäminen marsun mielessä on hyvin yksinkertaista. Herkku ja ääni kulkevat nyt yhtä aikaa. Kun annat marsulle herkkupalaa, päästä ääni.
Kotitehtävän päätavoite on, että omistaja päättää mikä ääni on se, jota aiot jatkossa marsun kanssa käyttää. Voit valita eri äänet eri marsuille, jolloin vuoroaan odottava ei häiriinny kaverin palkkion äänistä. Tosin olen aika varma, että vuoroaan odottava kaveri tietää tasan tarkkaan mitä siellä tapahtuu, vaikka toiselle marsulle ääni olisi lintu ja toiselle dinosaurus. Noh, joka tapauksessa on tärkeää päättää oma palkkion merkkiääni ja käyttää sitä samaa jatkossa AINA. Siis ihan aina. Toiset käyttävät lemmikkikaupoista saatavaa koirankoulutusnaksutinta. Toisten mielestä naksuttimesta pääsee niin luja ääni, että marsu säikähtää sitä. Toiset käyttävät merkkiäänenä pientä vihellyspilliä, niitä on noutajaharrastajilla useampaa eri taajuutta, joten on mistä valita. Toiset käyttävät oman kielen naksautusta, tässä on se hyvä puoli, ettei oma naksutin katoa koskaan, mutta huonona puolena naksahdus voi joskus kuulostaa marsun korvaan erilaiselta. Merkkisanan käyttöäkin voi harkita. Kuulakärkikynän napsahdus on myös hyvä ja vastaa naksutinta, muttei ole yhtä kovaääninen. Pillin tai kielen naksautuksessa on hyvä puoli myös se, että kouluttajalla on molemmat kädet vapaana tarvittavaa rekvisiittaa ajatellen ja herkun antamista varten, mutta äänimerkkikoulutuksessa eläin oppii odottamaan palkkiota, joten kouluttajalla on kyllä aikaa laittaa naksutin pois ja ottaa nami.

Kotitehtävä 2
Siirrä marsu treenipaikkaan aina ennen harjoitusta. Tämänkin tehtävän voi tehdä myös sylissä, mutta tärkeää olisi, että harjoituspaikassa olisi tilaa liikkua, kun tulevaisuudessa opetamme marsulle temppua, jossa liikutaan. Lattia on paras paikka ja siinä sopiva alusta, ettei marsun tassut liukastele. Haluamme vahvistaa marsun ajatuksiin, että treenipaikka tietää poikkeuksellisen mukavaa hetkeä oman ihmisen kanssa. Harjoittele 10 treenikertaa niin, että herkkupalan saadessa marsu kuulee myös merkkiäänen. Seitsemäntenä, kahdeksantena ja yhdeksäntenä treenipäivänä voit ensin antaa merkkiäänen ja heti sen jälkeen ojentaa marsulle herkkupalan. Kymmenentenä treenipäivänä huomaat jo varmasti, kuinka marsu selkeästi tietää saavansa namin äänen kuultuaan, jos viivyttelet sekunnin tai pari merkkiäänen jälkeen.
Palkkauksen sijainti on myös tärkeää. Kun viivyttää herkun antamista äänimerkin jälkeen, vie herkku aina marsun luokse. Kesken opetuksen marsun ei kuulu lähteä etsimään herkkupalaa mistään, vaan herkkupalan on tultava marsun luokse. Myöhemmässä temppuopetuksessa menee opetushetki hukkaan, jos marsu lähtee harhailemaan herkkujen etsimisessä, joten on tärkeää, että marsu oppii että naksaus ON herkku ja herkku TULEE luokse, joten sitä voi odottaa paikallaan. Luottamus herkun saamisen on tärkeä osa, kun äänimerkin kanssa työskentely aloitetaan. Myöhemmässä vaiheessa temppukoulutusta namia ei tarvitse antaa joka kerta äänimerkin jälkeen, vaan eläin on tyytyväinen kun tietää tehneensä oikein äänimerkin kuullessaan. Tässä vaiheessa koulutusta (ja vielä monta viikkoa) anna herkku aina äänimerkin jälkeen.
Muista täyttää treenipäiväkirjaa.
Pui, pui, pui ja naks.
______________________________________________________________________________________________________________________
Temppukoulu 3: Mikä tuo on?
Tällä kertaa omistaja pääsee askartelemaan kosketuskepin eli targetin. Tarkoitus on opettaa marsu koskettamaan nenällään tikun päässä olevaa esinettä. Myöhemmin sitä voidaan käyttää siihen, kun halutaan marsun seuraavan reittiä, kiipeävän tason päälle tai hyppäävän renkaasta pyynnöstä. Ensin pitää saada marsu ymmärtämään, että kosketuskepillä on jotain merkitystä pienen jyrsijän elämässä.
Kosketuskepistä kannattaa tehdä n.20cm pitkä ja sen päähän laittaa jokin selkeä kepistä erottuva osa, jota marsu voi nenällä tökätä. Kannattaa askarrella sellainen, jota voi käyttää pitkään tai on helposti uusittavissa, jos keppi häviää tai tuhoutuu. Alkuvaiheessa harjoituksia kannattaa huolehtia opetusväline mahdollisimman pitkäikäisenä, vaikka tulevaisuudessa marsu oivaltaa uudenmallisetkin targetit, kun työskentely sen parissa tulee tutuksi. Targetiksi sopii erinomaisesti nämä uudet paksut uudelleenkäytettävät muovipillit. Ne ovat riittävän jämäköitä. Pääksi voi liimata pienen tupsun, huovutetun villapallon tai suuren puuhelmen. Suuren, siis niin suuren, ettei marsu vahingossakaan saa sitä mahtumaan suuhun.
Marsun olisi tarkoitus siis tökätä targettia nenällään, miten ihmeessä se sitten onnistuu? Uteliaisuudella tietenkin. Tässä vaiheessa marsu on 20 kertaa käynyt omistajan kanssa viettämässä mukavan herkkuhetken ja opetustilanteeseen siirtyessä fiksu marsu jo uteliaana odottaa herkkuja. Nyt omistaja vie kosketuskepin pään marsun nenän eteen n.5cm päähän ja todennäköisesti marsu nuuhkaisee sitä kohti, että mikäs ihme tuo olikaan. Äänimerkin täytyy kuulua välittömästi, kun marsu osoittaa mitään mielenkiintoa targetia kohtaan ja äänimerkin jälkeen annetaan herkkupala. Target viedään marsun pään eteen uudelleen kiinnostuksen ja jälleen äänimerkillä ja sen jälkeen herkulla palkataan. Tärkeää olisi viedä target selkeästi kauas heti äänimerkistä sekä herkun antamisen ajaksi, jotta sen voi tuoda uudelleen lähelle. Älä jätä targetia lojumaan marsun ulottuville, ettei tulevaisuudessa käy niin, että marsu tökkii targetia “turhanpäiten” eikä merkkiääntä ja nameja tulekaan. Target ei ole lelu vaan koulutuksen apuväline, kuten naksutin/kynä/pilli jne.
Ujo marsu voi järkyttyä targetista ja siitä, että se tuodaan kohti. Kun tunnet marsusi, niin tiedät mitä se voi säikähtää. Marsu on saaliseläin ja on täysin ymmärrettävää, että se pinkaisee pakoon, jos joku uusi asia tule kohti. Tässä kotitehtävässä on tärkeää opetella sopiva vauhti targetin käsittelyyn. Targetia ei kannata tuoda ylhäältä tai yläviistosta vaan etuviistosta marsun tasolla, jotta marsu näkee sen parhaiten. Jos marsu pelkää targetia aluksi, se on ihan ok ja menee kyllä ohi. Todella ujolle marsulle voi kulua enemmän opetuskertoja, jotta targetin lähestyminen ei aiheuta jännittyneisyyttä, mutta kun tämä opitaan turvalliseksi ja positiiviseksi, olet voittaja! Muista suhtautua erityisen lempeästi ujon ja jännittyneen marsun tunnetilaan.
Tässä on omistajalla itsellään tärkeä oppia äänimerkin ajoittaminen oikein. Mikäli äänimerkki tulee liian myöhässä tai liian ajoissa marsu ei opi yhdistämään nenällä tökkäämistä herkkupalan saamisen. Onneksi tämä koulutustapa on sellainen, että pienet virheet unohtuvat äkkiä ja marsun kanssa yhdessä opettelu on mukavaa.Tässä koulutustavassa virheet eivät ole vakavia tai korjaamattomia. Tärkeintä on, että sinulla on marsusi kanssa mukavaa.
Marsu on nyt uuden tilanteen edessä, kun herkkuautomaatti on yhtäkkiä mennyt kiinni. Voi järkytyksen kauhistus sentään, jos namihanat ovat umpeutuneet! Jos tuntuu siltä, että marsu ei kiinnitä mitään huomiota targetiin, vaan pitääkin huomion vain omistajan käsissä, voi targetin viedä “kuin vahingossa” niin lähelle nenää, että viiksikarvat koskettavat sitä ja antaa siitä heti äänimerkki. Tästä targetin tyrkyttämisestä toki täytyy päästä pian eroon. Targetilla ei saa tökkiä marsua nenään, koska tarkoitus ei ole palkita marsua siitä, että se sietää tökkimisen vaan tarkoitus on palkita marsua siitä, kun se osoittaa mielenkiintoa targetia kohtaan. Voi olla, että namihanojen sulkeutuminen aiheuttaa sen, että marsu pysähtyy paikoilleen ja mulkoilee ympäristöään ja miettii muutosta. Anna marsun pohtia tilannetta rauhassa, vie target pois näkyvistä ja tuo hetken päästä uudelleen näkyviin lähelle marsun nenää.
Kun viet targetin kauas, voit siirtää sen ihan vaikka selän tai jalan taakse kunnolla pois näkyvistä. Opetuksen alussa ei haittaa ollenkaan, jos eleet ovat selkeääkin selkeämmät. Tulevaisuudessa targetin siirtäminen täysin näkymättömiin ei ehkä ole tarpeen.
Marsun tulisi oivaltaa, että nyt siltä yhtäkkiä pyydetään jotain ja se pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan herkkujen saamiseen. Tämä on suuri muutos aiempaan namien syöttämiseen ja omistajan kanssa rentoon hengailuun, joten älä oleta, että ensimmäisellä kerralla marsu oivaltaa mistä on kyse. Marsu oppii nopeasti, mutta ei osaa lukea ajatuksia.

Kotitehtävä 3
Valmistele harjoitusalueelle namit, target ja valitsemasi äänimerkkiväline. Aseta marsu eteesi kuten aiemmin. Pidä toisessa kädessä target ja toisella kädellä annat äänimerkin ja namit. (Paitsi jos käytät sanaa tai pilliä, jonka pidät suussasi.) Kiinnitä huomiota kakkostehtävässä kerrottuun palkkauksen sijaintiin. Vie aina herkkupala marsun naaman eteen, jotta marsu ei harhaile etsimään sormiasi.
Toista targetin tuominen lähelle, nuuhkaisu, äänimerkki ja nami 5-10 kertaa yhden harjoituskerran aikana. Toista harjoituskertoja 10.
Pui-pui-nuuh.

____________________________________________________________________________________________________________________

Temppukoulu 4: Tassua toisen eteen
Ensimmäisessä osassa marsu oppi ottamaan nameja, toisessa osassa opetettiin äänimerkki yhdistämään namiin ja kolmannessa osassa kerrottiin marsulle, että namin saa, kun koskee targetia kuonollaan. Lopputavoite targetin käyttämiselle ei välttämättä ole se, että marsu tönii targetia kovin voimallisesti, vaan tavoitteena on osoittaa targetilla haluttu paikka, suunta tai reitti. Kymmenen harjoituskerran jälkeen marsu ymmärtää nyt, että namihanat eivät ole kiinni, vaan ne aukeavat targetia koskettamalla.
Nyt haluamme marsun oppivan seuraamaan targetia. Enää ei riitä, että marsu koskee targetiin, vaan haluamme sen liikkuvan targetin perässä. Edellisessä kotitehtävissä moni marsu on targetin tullessa näkyviin ryhtynyt ennakoimaan. Katse kiinnittyneenä, kaula valmiiksi pitkällä ja askel tai pari targetia kohden. Hyvä jos näin on. Nyt otamme targetin kanssa etäisyyttä marsuun ja jätämme sen aluksi n.20cm päähän marsun pään eteen. Marsu odottaa herkkuja ja miettii, että kuinkas tuo “herkkutikku” ei enää tulekaan tämän lähemmäksi.
Tässä on kaksi tapaa edetä riippuen siitä mitä haluat marsun tekevän jatkossa targetin nähdessään. Jos palkitset marsun silloin, kun se lähtee kävelemään targetia kohti, opetat marsun siihen, että targetia kuuluu seurata. Jos palkitset marsun vasta kosketuksesta, opetat marsun siihen, että targetia kuuluu koskettaa. Näissä on selkeä ero. Jos marsu oppii saavansa palkkion targetin koskettamisesta, se tulee pyrkimään targetin koskettamiseen jatkossa aina, ahneudesta riippuen mahdollisesti jopa hätäilemällä ja sille on tärkeintä saada koskea siihen. Matkalla targetille voi tapahtua vaikka maanjäristys ja sillä ei ole merkitystä, jos marsu on ehdollistunut targetin koskettamiseen vahvasti. Jos taas targetin seuraaminen on palkittu, voi marsu kiinnittää huomiota seuraamisen aikana myös opetettaviin asioihin. Pelkkä seuraaminen ilman kosketusta voi olla hieman epämääräistä marsulle (ja aloittavalle kouluttajalle), joten kyseessä on hieman haasteellinen oppimistapa. Selkeä kosketus on myös aloittavalle kouluttajalle yksinkertainen ja helppo tapa oppia ajoittamaan äänimerkki ja sitä myöten palkkio oikein. Suosittelen opettamaan marsulle targetin merkityksen selkeästi kosketuksen kautta.
Jos marsusi on todella ujo, eikä kovin rohkeasti lähde ottamaan askelia kohti kaukana olevaa targetia, voit antaa äänimerkin, kun marsu ottaa askeleen kohti targetia. Todella ujolle marsulle targetin voi antaa 10cm päähän ja hiljalleen lisätä etäisyyttä, joka marsun on kuljettava targetia kohti. Näin ujo yksilö oppii, että liikkuminen on turvallista, mukavaa ja siitä saa herkkuja. Ensimmäisten kertojen jälkeen nostaa vaatimustasoa ja anna äänimerkki vasta kun marsu on kulkenut matkan targetille asti.

Kotitehtävä 4
Siirry marsun kanssa ennakkoon valmistelemallesi harjoitusalueelle. Huolehdi, että marsulla on tilaa liikkua ja alusta on sellainen, ettei tassut lipsu. Tuo target näkyviin ja pidä se paikallaan n.20cm päässä marsusta ja odota, että marsu tulee siihen tulokseen, että täytyy pistää tassua toisen eteen. Anna äänimerkki, kun marsu koskettaa targetia ja vie target heti pois näkyvistä ja anna palkka. Toista harjoitus 5-10 kertaa jokaisella treenikerralla. Tee kymmenen harjoituskertaa ja viiden harjoituskerran jälkeen pidennä matkaa 30cm, 40cm ja 50cm asti. Älä edes yritä kuvitella, että nyt venyttäisit etäisyyden moneen metriin. Marsun täytyy oppia luottamaan siihen, että pienellä vaivannäöllä palkka tulee ja tässä kohtaa se pieni vaivannäkö on paikallaan oleva target lyhyen etäisyyden päässä. Tarkoitus on antaa marsulle temppukoulun eskarissa helppo mahdollisuus onnistumiseen. Eskarilaiset laskevat 1+1 ei 100+100.
Muista käyttää treenipäiväkirjaa. Näin pystyt muistelemaan miten marsu on reagoinut eri asioihin eri aikoina.
Pui-pui-pui-1-2-3.
______________________________________________________________________________________________________________________
Temppukoulu 5: Namit karkaavat
Ensimmäisessä osassa selvitettiin marsun herkkutaipumus, toisessa osassa yhdistettiin herkut äänimerkkiin, kolmannessa osassa utelias marsu tutustui targetiin ja neljännessä osassa marsu oppi tulemaan targetin luokse. Tällä kertaa marsun tulisi lähteä seuraamaan liikkuvaa targetia, kun target lähtee marsusta poispäin.
Useampikin marsu varmasti neljännen osan kotitehtävien loppupuolella ryhtyi ennakoimaan ja tulemaan targetia kohti välittömästi sen tullessa näkyviin. Hyvä, Nyt teemme hommasta haasteellisempaa emmekä enää tuo targetia marsun luokse tai pidä sitä paikallaan, vaan siirrämme targetia poispäin, kun marsu tulee kohti.
Harjoituksessa aloitetaan pienimmästä etäisyydestä, kun edellisissä treeneissä on päästy. Jos nelosen treeneissä etäisyys paikalla olevaan targetiin oli 60 cm, laita nyt 30 cm. Kun marsu kävelee lähelle, vie sitä marsun vauhdissa kauemmaksi n.10 cm, pysäytä käsi ja anna marsun saada target kiinni. Anna äänimerkki heti, kun marsu koskettaa targetia ja palkitse namilla.
Muutos voi meistä ihmisistä tuntua pieneltä, mutta marsulle se on herkun saamisen kannalta suuri muutos. Kun marsu on tähän mennessä saanut nauttia siitä, että herkut tai target tulee kohti sille koittaa kerrassaan järkytys, kun namitikku karkaa yhtäkkiä poispäin. Marsu saattaa pysähtyä hämmentyneenä paikalleen, kun target alkaa liikkumaan pois. Pysäytä target, jos marsu pysähtyy ja anna marsun miettiä rauhassa tapahtunutta muutosta. Kun marsu lähtee liikkumaan targetia kohti uudelleen, anna sen saada se heti kiinni. Anna äänimerkki, target pois näkyvistä ja nami. Tärkeintä on saada marsulle tunne onnistumisesta.

Kotitehtävä 5
Varmista, että treenialueella on tilaa liikkua. Voit aloittaa päivän treenin sillä, että viet targetin kerran aivan nenän lähelle kuten kolmosessa ja palkitset äänimerkillä ja namilla. Voit tehdä kerran nelostehtävän ja palkita äänimerkillä ja namilla. Tärkeää on että tehtävä tuntuu helpolta ja mukavalta. Ylipäätään harjoitukset pitää aloittaa ja lopettaa niin, että marsulla on hyvä mieli. Jos treenipäivien välissä on muutaman päivän tauko, tämä palauttaa mieleen edelliset treenit ja onhan se mukavaa saada helppo tehtävä lämmittelyksi.
Harjoittele targetin seuraamista kymmenen treenikertaa. Tee toistoja 5-10 per harjoituskerta. Ensimmäisillä kerroilla aseta target 30cm päähän ja liikuta targetia poispäin vain 10cm, kun marsu lähestyy sitä. Viidennennestä treenikerrasta eteenpäin lisää seurattavaa matkaa 20cm-30cm-40cm. Pidä vauhti hitaana, jotta marsu kävelee. Vaikeuta tehtävää pikkuhiljaa. Sen ei tarvitse oppia juoksemaan. Ihmisen kannalta on hyvä, jos marsu malttaa toimia rauhallisesti, koska ihmisen reaktiot ovat aina hitaammat kuin marsun. Anna äänimerkki, kun seurattava matka on mielestäsi riittävän pitkä. Muista herkkupalkka.
Jos marsu saa targetin kiinni heti, voit silti vetää sitä kauemmaksi vaikka marsu kävelisi seurattavan matkan nenä kiinni targetissa. Marsu voi pysähtyä ja hämmentyä, että “sain sen jo kiinni, miksi en saa namia?” Pysäytä target ja anna marsun tulla siihen tulokseen, että targetin luokse on vaan mentävä, jotta se nami tulee. Marsu oppii seuraamaan targetia kyllä.
Älä edes yritä kuvitella, että tämän jälkeen lähtisit juoksuttamaan marsua targetin perässä ympäri taloa. Näin turmelet kaiken lähtien kolmosessa aikaansaadusta oppimisesta. Opetettavaa eläintä ei saa laittaa tilanteeseen, jossa se kokee epäonnistumisen sellaisena, ettei jatkossakaan kannata enää yrittää. Marsun täytyy luottaa siihen, että jokaisessa tehtävässä on vain pieni opittava asia kerrallaan.
Pui-pui-pui, ota kiinni!

______________________________________________________________________________________________________________________

Temppukoulu 6: Ympäri
Ensimmäisessä osassa selvitettiin marsun herkkutaipumus, toisessa osassa yhdistettiin herkut äänimerkkiin, kolmannessa osassa utelias marsu tutustui targetiin ja neljännessä osassa marsu oppi tulemaan targetin luokse. Viidennen tehtäväsarjan aikana marsu oppi seuraamaan targetia ja todennäköisesti rohkeiden yksilöiden omistajat huomasivat marsun lähtevän targetia kohti mihin suuntaan tahansa, myös sivulle. Temppukoulun kuudennessa osassa opetetaan marsu kiertämään pieni ympyrä.
Temppukoulua aiemmin seuranneille muistutus: muistakaa treenipäiväkirja! Jos hyppäät temppukouluun mukaan vasta nyt, tässä opettajan neuvo on tiukka: älä lintsaa aikaisemmista kotitehtävistä. Perusta luottavaiselle ja rohkealle oppimiselle on rakennettu ensimmäisissä kotitehtävissä ja tämän (ja monen muun) oppiminen on paljon helpompaa kun alku on tehty rauhassa.
Tämän viikon tehtävän lähtökohdat ovat marsulle helppo nakki. Tai herne. Targetin seuraaminen sivulle on marsulle helpompaa kuin suoraan eteenpäin johtuen silmien sijainnista. Marsu (ja hevonenkin) näkee suoraan päänsä eteen aika heikosti, koska silmät ovat täysin pään sivuilla. Sivulla tapahtuvat asiat marsu havaitsee helposti ja sivusuunnan tapahtumat ovat turvallisempia kuin suoraan takana tai suoraan edessä. Sen takia marsu kääntelee päätään paljon, jotta näköpiiri on mahdollisimman suuri. Suoraan nenänsä edessä olevia asioita marsu tunnustelee hajulla, viiksikarvoilla ja huulilla. Olet varmasti marsun sievää nenää tarkkailemalla huomannut, että suoraan eteenpäin osoittaa monta söpöä tuntokarvaa.
Kun viet targetin marsun sivulle, se lähtee seuraamaan sitä sivulle. Marsun liikkuessa pidä target marsun sivulla niin, että loppujen lopuksi se tulee kääntyneeksi täyden ympyrän. Anna marsun saada target kiinni, muista äänimerkki ja herkkupala aina tehtävän vaikeutumisen jälkeen, kun marsu onnistuu. Palkitse marsu myös yrityksestä, jos tuntuu ettei se ihan ymmärtänyt asiaa ja yritti silti “jotain sinnepäin”. Valitse itsellesi sana, jonka haluat, että marsu oppii yhdistämään pyörähdystehtävää. Sana voi olla mikä tahansa, mutta käytä sitä samaa sanaa jatkossa aina: ympäri, pyöri, heitä rinksa, kierrä, pyörähdys… Tee pyörähdyksiä molempiin suuntiin.
Vaikeutamme ympyrätehtävää niin, että lopputuloksena marsu ymmärtää tehdä pyörähdyksen siitä, että pyöräytät sormeasi ilmassa haluttuun suuntaan ja sanot tehtäväsanan. Vaikeuttaminen tapahtuu vähitellen niin, että aloittaessa target on suoraan marsun nenän tasolla. Nosta targetia ylöspäin niin, että et yritä yhdellä treenikerralla nostaa targetia liian korkealle.
Siirtyminen pelkkään sormeen voi tapahtua “vahingossa”. Unohdat vain jossain vaiheessa targetin sinne piiloon, josta se on tullut tähän mennessä näkyviin. Marsu on tottunut kätesi liikkeeseen ja toistojen aikana tajunnut temppusanan. Temppusana yhdistettynä käden liikkeeseen on fiksulle yksilölle riittävän selkeä.
Mikäli tehtävää vaikeuttaa liian nopeasti, palaa takaisin siihen, että target on nenän korkeudella. Jokaisen marsun oppimisvauhti on yksilöllinen ja omistaja tuntee eläimensä parhaiten. Kymmenessä treenikerrassa marsu tuskin vielä oppii pelkän sanan ja sormen heilautuksen tarkoittavan pyörähdystä, mutta marsun oppimisvauhtia seuraten pääset siihen tavoitteeseen ennemmin tai myöhemmin. Muista, että tätä tehtävää ei tarvitse oppia täydellisesti ennen seuraavan tehtävän opettelua, perusteet riittävät, koska saman tehtävän harjoitteluun voi palata myös myöhemmin. Targetin poisjättämisen voit harjoitella myöhemmin. Tämä idea antaa vain tekemistä temppukoulun viimeisen osan jälkeen tapahtuvalle harjoittelulle.

Kotitehtävä 6:
Piirrä mielessäsi treenialueella marsun ympäri n.40 cm halkaisijalla oleva ympyrä. Miksi niin iso? Tuo target marsun sivulle lähelle kuonon korkeutta ja siirrä sitä ympyrän reunaa pitkin niin, että marsu kääntyy jatkuvasti ympäri. Pidä mukana kääntymistä tarkoittava sana ja toista sanaa muutaman kerran ympyrän aikana. Kun ympyrä on kierretty kokonaan, anna marsun saada target kiinni, anna äänimerkki ja nami. Toista ympyräharjoitus molempiin suuntiin 5 kertaa. Muista pitää targetin vauhti marsun vauhdin mukaisena.
Vaikeuta tehtävää treenikertojen edetessä niin, että nostat targetia marsun pään korkeudelle ja siitä jokaisella treenikerralla hivenen ylöspäin, että päästään pikkuhiljaa tavoitteeseen, jossa ilmassa pyöräytetty target kertoo marsulle, että sen odotetaan tekevän ympyrä siihen suuntaan kun target pyörähtää.
Pui-pui-piiri pyörii..

______________________________________________________________________________________________________________________

Temppukoulu 7: Ylös
Kutosessa marsu oppi tekemään ympyrän ja seuraamaan targetia joka on ylhäällä. Voisin kuvitella, että herkkunälkäisistä marsuista joku on varmasti noussut takajaloilleen tavoittelemaan targetia. Takajaloille nousemista moni marsu harrastaa, kun kerjää esimerkiksi häkin kaltereita varten herkkuja, joten temppu sujuu tästä eteenpäin aika luonnollisesti. Ideana tempun opettamisessa on nimenomaan se, että marsu osaa tehdä tempun pyynnöstä. Tässä osassa on tarkoitus opettaa marsu nousemaan takajaloilleen.
Marsun asento takajaloilleen nousemisessa on alussa pään kurottaminen ylös, sitten pieni etutassujen kohottaminen ja viimeisenä selkeä ylösnouseminen. Tarkoitus ei ole pyytää marsulta pitkää tasapainottelua takajaloillaan. Se ei ole marsulle normaalia ja olisi epäreilua pyytää marsulta sellaista, mikä ei sen vartalolle ole normaalia. Takajaloillaan asennon kuuluu olla etukenossa ja ajatus eteenpäin menemisestä. Taaksepäin pakotettu asento on epämukava ja siinä marsulle tulee olo selälleen kaatumisesta ja sitähän me emme halua. Ajatelkaamme siis eteenpäin.
Targetin kanssa treenaaminen kannattaa aloittaa siitä, että marsu ylettyy kurkottamalla siihen nenällään. Omistaja testaa, mihin marsu ylettyy yllättävän pitkän kaulansa avulla. Liitä ylöpäin kurkotteluun taas temppusana: ylös, kurkkaa, hiiop, seiso… Kun marsu onnistuu (äänimerkki ja palkkio) muutaman kerran kosketuksessa ja kurkottelussa on aika siirtää target korkeammalle niin, että etutassut maassa se ei enää onnistu. Target kannattaa pitää melko kaukana omasta vartalosta, koska fiksu marsu ottaisi tukea vaikkapa kouluttajan jalasta targetia tavoitellakseen (hyödynnämme tätä myöhemmässä tempussa). Marsun luontainen tasapaino ei ole eläinkunnan huippuluokkaa ja se mielellään nojaisi johonkin.
Kun marsu ei tassut maassa tavoita targetia, epävarma yksilö saattaa jäädä mulkoilemaan ympäristöön, että ihan tyhmää, mä en ylety, pidä tunkkis. Anna marsun taas miettiä rauhassa ja anna äänimerkki, kun edes yksi tassu irtoaa maasta, vaikka se ei olisi koskenut targetia. Seuraavalla kerralla älä anna enää äänimerkkiä vaan yhden tassun nostamisesta, vaan odota marsun hoksaavan itse mitä siltä odotetaan. Tällä tavoin olet antanut marsulle monta vinkkiä toivotusta toiminnasta ja se varmasti oivaltaa pienen tuumailun jälkeen. Anna eläimelle aikaa oppia ja oivaltaa. Itse oivallettu temppu tuntuu aina parhaimmalta.
Targetin poisjättäminen tehtävässä tapahtuu samalla tavalla kuin edellisessäkin. Voit  marsun noustessa ylös nostaa targetin niin korkealle, ettei marsu ylety siihen ja heiluttaa sitä hieman sekä palkita sitä tästä tavoittelusta normaalilla äänimerkillä ja namilla. Voit lopuksi heiluttaa sormea ylhäällä ja temppusanaan yhdistettynä marsu nousee takajaloilleen, saa äänimerkin ja namin. Targetista pois oppimisen voit opettaa myöhemmin. Marsujen temppukoulun jälkeen on runsaasti aikaa oppia vielä vaikka mitä lisää!

Kotitehtävä 7
Aloita ensimmäinen treenikerta parilla helpolla toistolla, jossa muistutetaan marsulle, että tänään pitäisi taas tavoitella targetia nenällä. Target nenän lähellä, kosketus targetiin, merkkiääni ja namipala. Ensimmäiset treenikerrat on tarkoitus marsun vain kurotella targetia ylöspäin kouluttajan sanoessa temppusanan ja saada siitä kosketuksesta merkkiääni ja nami. Treenikertojen edetessä nosta targetia ylöspäin kunnes marsu nousee sujuvasti takajaloilleen targetin nähdessään ja temppusanan kuullessaan. Aloita jokainen treenikerta siitä, mihin edellisellä kerralla sujuva opetus jäi.
Pui-pui-katse katoon!

______________________________________________________________________________________________________________________

Temppukoulu 8: Anna tassua
Marsu osaa nyt kulkea targetin perässä kohottaa etukäpäliään. Nyt haluamme, että marsu antaa tassua.
Tehtävä aloitetaan suurpiirteisesti sillä, että marsu opetetaan tulemaan etutassuillaan kädelle. Opetustapa poikkeaa aiemmista sillä, että nyt haluamme opettaa marsun tekemään pikkuhiljaa vähemmän, eli ei tarvitse nousta etutassuilla kädelle ja oikeastaan tassun kosketus käteen riittää. Aikaistamme äänimerkkiä siitä, mitä marsu aina edelliskerralla teki, kunnes jäljellä on vain tassun kosketus sormeen. Vaikeaa olisi opettaa marsulle aluksi pelkän tassun kosketus, joten tämä reitti on omasta mielestä helpompi.
Käytämme jälleen targetia. Aseta käsi lattialle kämmen ylöspäin ja target kädellesi niin pitkälle ettei marsu osu targetiin astumatta sormillesi. Valitse tähänkin temppuun joku temppusana: tassu, anna tassu, high five, läpy, läpsy… Kun marsun tassut ovat sormilla, anna äänimerkki ja nami. Jos olet tähän mennessä käyttänyt kädessä pidettävää naksutinta, sen käyttö pitää osata samaan aikaan targetin pitämisen kanssa.
Harjoituskertojen edetessä nosta kättäsi hieman ilmaan, jotta marsu joutuu ottamaan askeleen ylöspäin. Rohkean marsun kohdalla tämän tempun opettelussa käden voi nostaa jo ensimmäisellä kerralla, ujon marsun kohdalla kannattaa edetä hitaammin. Yritä ehtiä sanomaan temppusana ennen kun ojennat kättä targetin kanssa. Tähän mennessä marsun kanssa on harjoiteltu temppua targetilla ja ilman, joten marsulle ei ole enää mikään suuri pohdinnan aihe, että tarjoatkin sille tehtävää temppusanan kanssa ilman targetia. Ennen targetin poisjättämistä temppusanan pitää olla tuttu. Jos marsu ei oivalla, käytä enemmän aikaa kädelle nousemiseen targetin kanssa ja yritä seuraavalla harjoituskerralla uudelleen targetin käyttämisen jälkeen tarjota kättä ilman targetia.
Kun ilmassa olevaan käteen nojaaminen ilman targetia onnistuu helposti, aikaistetaan äänimerkkiä siihen, kun marsun ensimmäinen tassu koskettaa sormia. Pyritään nopeuttamaan äänimerkin ja herkun väliaika, jotta marsu ei ehtisi nostamaan toistakin tassua kädelle. Tämän takia käsi ei saa olla kovin korkealla, ettei marsun tarvitse tasapainon takia pitää molempia tassuja kädellä. Käden pois vetäminen (marsun mielestä) “kesken tempun” kannattaa harkita tarkasti, koska marsu luottaa siihen, että sen alusta on pitävä eikä se kaadu nojatessaan koko etuosan painoa sinun käteesi.
Voit vähentää myös marsun ”tuki pinta-alaa”, eli älä tarjoa enää koko kättä, vaan vähennä sormia ja lopuksi anna enää vain yhtä sormea tueksi. Samalla voit kääntää sormen ylöspäin kämmen alaspäin niin, että marsu koskee sormenpäähän. High-five on valmis. Vai onko se marsun tapauksessa high-four?

Kotitehtävä 8
Muista treenikertojen aikana rauhallisuus ja iloisuus. Tärkeintä marsun temppukoulussa on se, että vietät marsusi kanssa mukavaa aikaa eikä temput itsessään. Muista lempeys ja pidä huolta, että marsu kokee olevansa turvassa. Tässä vaiheessa olet treenannut marsun kanssa jo monta kertaa, joten tunnet marsun oppimistahdin. Harjoittele marsun tahtiin ja mielummin hieman hitaammin. Hyödynnä harjoituspäiväkirjaa, jotta muistat mihin jäit edellisellä kerralla.
Jos olet tehnyt kaikki temppukoulun osat, olet treenannut nyt noin 80 kertaa. Onko temppukoulusta ollut hyötyä?

Pui-pui-pui, high-four!

Vastaa

Your email address will not be published.